Framing Analysis: A Comparison of IDN Times and Detik’s Coverage on the Issue of Sexism on Political Campaign Billboard for the Sleman 2024 Regional Elections

Authors

  • Abdul Khalim Mubaroq Universitas Aisyiyah Yogyakarta

Keywords:

Framing, Campaign, Sexism, News

Abstract

The campaign billboard of Sleman 2024 Regent and Deputy Regent candidate number 2 Harda-Danang has drawn controversy because it is considered to contain elements of sexism and contradict the principles of democracy. The billboard reads “Choosing a female imam (leader). Imam (leader) must be male” received attention from the media. This study chose Detik and IDN Times as objects because Detik is ranked first in the news media category, while IDN Times focuses on Generation Z and Millennials who dominate the 2024 election voters. The purpose of the research is to find out the news framing of the two media using the Robert M. Entman model. This study analyzed 6 news stories, 3 from IDN Times and 3 from Detik. The results show that IDN Times emphasizes the issue of gender equality, while Detik sees this event as an objective sequence of events.

References

Alvin, S. (2022). Analisis Framing Isu Penundaan Pemilu 2024 di CNN Indonesia.com dan Kompas.com. Jurnal SEMIOTIKA 16(2), 133-148.

Anggoro, A.D. Media, Politik dan Kekuasaan (Analisis Framing Model Robert N. Entman tentang pemberitaan hasil pemilihan Presiden, 9 Juli 2014 di TV One dan Metro TV ). Jurnal Aristo 2(2).

Butsi, F.I. (2019). Mengenal Analisis Framing: Tinjauan Sejarah dan Metodologi. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Communique 1(2).

Hakiki, A. dan Mashuri, M.F. (2021). Seksisme sebagai moderator hubungan sense of community dan kinerja mahasiswa organisatoris. Cognicia 9(2), 53-63.

Isamah, N., Candrasari, R. & Iqbal, M. (2024). Ungkapan Seksisme Pada Novel Perempuan Yang Menangis Kepada Bulan Hitam Karya Dian Purnomo. Kande, 5 (1).

Purnengsih, Iis. (2017). Makna dan Pesan Dalam Baliho Pemilu Legislatif 2014 (Studi Kasus Partai Gerakan Indonesia Raya, Partai Demokrasi Indonesia Perjuangan, dan Partai Demokrat di Kota Bogor). Jurnal Desain, 4 (3), 231-248.

Radhiah, Syahriandi & Rahmatillah, D. (2022). Hostile Sexism Dalam Lagu Dangdut Populer. Sastranesia: Jurnal Pendidikan Bahasa & Sastra Indonesia, 10(4), 118-127

Sarmauli, Handriani, J.H., Veronika, S., & Yuverdiana. (2024). Studi Gender Terhadap Ketidaksetaraan Gender di Indonesia. Indonesian Journal on Education, 1(2), 66-70.

Suharyo, (2021). Kajian Bahasa Dengan Pendekatan Analisis Framing. (Semarang: Tigamedia Pratama)

Suryo, H dan Aji, H, K. (2019). Komunikasi Politik Pasangan Calon PDIP Pada Alat Peraga Kampanye Baliho Pada PILKADA 2015 Di Wilayah Eks Karisedenan Surakarta (Studi kasus Pasangan Calon PDI-P Pemenang Pilkada 2015 di Kabupaten Wonogiri, Sukoharjo, Klaten, Boyolali dan Kota Solo). Research Fair Unisri 2019, 3(1).

Zulham, Lubis, A.F. Priyono, D., Fauzan, Juliana, S. & Deryansyah, A.D. (2024). Analisis Framing Media Dalam Berita Kontroversial: Studi Kasus Pada Kasus-Kasus Politik Atau Sosial. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3).

Downloads

Published

2025-06-30